Klubbmesterskap tempo og terreng

Postet av Pål Christian Hannevig den 14. Sep 2022

6. og 7. september gikk klubbmesterskapet til KSK av stabelen.

KM Tempo ble som vanlig kjørt individuelt og uten sekretariatsressurser. Det kjøres Strava-segmentet "Kongen av Gamla": en 18 km løype på Gamle Mossevei, fra avkjøringen til Ingierstrand, vending i rundkjøringen ved Tusenfryd og tilbake. Utøverne kjører segmentet individuelt i løpet av dagen og resultatene baseres på tiden som er brukt på segmentet. For å delta i klubbmesterskapet må utøveren kjøre landeveissykkel uten tempobøyle/temposykkel. Raskest i år var Felix Breitschädel, på tiden 26:21 og snittfart på 41,9 km/t. Det står det respekt av! I klassen >60 var det svært jevnt, med delt 1. plass på Are Reines og Geir Engen på tiden 30:31! I kvinneklassen var det - ikke uventet - Anna Lina Toverud som raste inn i ensom majestet (og eneste utøver...), på tiden 31:42

I klassen med bøyle/temposykkel var det kun én utøver: Pål Hannevig, som da også representerte styret i konkurransen! Her er resultatliste: https://at.bloc.net/LfobonUkf5z1nquJA

Dagen etter var det duket for KM terreng, med bred deltakelse fra BU-gruppa med hele 26 deltakere! I juniorklassen stilte 2 til start, mens det i seniorklassen var 9 på startstreken, hvorav en kvinne - som da også var en klar kandidat for å ta hjem KM tittelen!

Det var strålende vær og høy, men noe nervøs stemning i startfeltet i alle klassene. I klassene 6-8 og 9-12 år er det ingen rangering. Samtlige fullførte med stil og uten uhell! I klassen J13-14 år ble det seier til Inger Birgitte Toverud på tiden 18:30 og i G13-14 vant Thomas Michelet på tiden 17:43. G15-16 ble vunnet av Henrik Harstad på tiden 37:09 (lang løype).

Juniorklassen for menn ble vunnet av Sigurd Frøseth på tiden 38:35 (lang løype 3 runder) og dermed klarte han også den bragden å slå hele seniorfeltet med klar margin - 25 sek. raskere enn bestemann. Dermed ble Sigurd klubbmester i terreng for både junior og senior - gratulerer!

I kvinner senior tok Anna Lina Toverud seieren på tiden 46:00 og ble dermed klubbmester terreng.

I menn senior ble det dramatikk -  det var svært jevnt mellom de tre raskeste - men Anders Sønsthagen var hakket hvassere, dro fra inn mot mål og feide seirende over streken på tiden 39:00. Deretter fulgte Hans Ringebo og Felix Breitschädel likt over målstreken på tiden 39:05, og det måtte fotofinish til for å kunne avgjøre hvem som var først i mål. En våken funksjonær klarte nemlig å ta bilde av gutta i rett øyeblikk! Etter grundige studier av bildet konkluderte rittsekretariatet med at de faktisk var helt likt over streken! Dermed ble det delt 2. plass. Klubbmester-tittelen i terreng gikk som sagt til vinner av M junior: Sigurd Frøseth!

Så var det tid for kåring og utdeling av mestertrøye til årets klubbmestere i seniorklassen sammenlagt. Anna Lina vant som sagt begge grener og ble dermed klubbmester for kvinner for andre gang på rad! Felix Breitschädel innkasserte tittelen i herreklassen - også det for andre gang! Her trengs det utfordrere i 2023!

Rittet ble ledet på utmerket vis av klubbens leder Erik Johansen, som var høyt og lavt med løypemerking, speakertjeneste, premieutdeling osv. I rittsekretariatet satt Tor og Marit Huse og sørget for korrekt tidtaking på samtlige startende. Av 38 deltakere var det kun en som måtte bryte grunnet punktering.

Anders Gaarder stilte med "food-truck'en" full av næringsrike pølser og cola og Roar Langli sørget for pinneis til barna fra vår lokale leverandør Kulinaris. Takk til alle andre som bidro til et vellykket arrangement!

Her er resultatliste for KM terreng:  https://at.bloc.net/PL5Da6iPUvcoJP7J9

Spenning i startfeltet